Chairperson Message
Rajasthan State Road Transport Corporation has been in business for60 years, since its inception on 1st October 1964. The corporation was established under the Road Transport Corporation Act 1950 with the objective of providing economic, adequate, punctual and efficient services to the travelling public in the state with 8 Depots and 421 buses plying 45000 kilometres, carrying 29000 passengers per day. Currently, 3614 buses across 52 depots are plying more than 12.5 lacs kilometres and carrying around 7.5 lacs passengers per day.
RSRTC is committed to provide high quality services by consistently and constantly improving its services to the satisfaction of the passengers. RSRTC has incorporated Ordinary, Express, Deluxe, A.C., A.C.Sleeper, Super Luxury bus services (VOLVO & SCANIA) in its fleet, to fulfil its commitment for all categories of passengers.
RSRTC provides connectivity to eleven nearby States/Union Territories viz. Madhya Pradesh, UttarPradesh, Punjab, Haryana, Gujarat, Maharashtra, Uttarakhand, Himachal Pradesh, Jammu-Kashmir, Delhi and Chandigarh through its various types of services.
For the coming year, RSRTC has identified the following Key Focus Areasfor the benefit of its passengers:
1. Introduction of Electric Buses in its fleet to promote environment friendly travel.
2. Connectivity to cover 2100 more Gram Panchayats through new Gramin Bus Seva.
3. Regular maintenance of RSRTC buses on mission mode to ensure cleanliness and comfort in RSRTC buses.
4. Development of modern Bus Ports on PPP Mode
5. Repair and renovation of old bus stands.
6. Grading of RSRTC Bus Stands for cleanliness and passenger utilities
7. Provision of Panic Button and Vehicle Tracking Devices in all RSRTC Buses for enhanced passenger safety and women empowerment.
8. Inclusion of new payment methods such as dynamic QR Code for booking of tickets at Counters and inside the buses.
For the benefit of Corporation, RSRTC intends to introduce the following measures:
1. Scientific approach to analyse bus operation on a particular route.
2. Identification of ‘Cash Cow’ and ‘Star’ routes and services and their enhancement.
3. Cadre specific training Programmes for employees.
4. Modernization and Development of Bus Stations and Satellite Bus Terminals.
5. Finding New avenues for generation of Non-Operational Revenue.
6. Liaison with other stakeholders for development of Public Transport Infrastructure and Facilities.
I would like to reiterate that RSRTC is committed to provide economic, convenient, adequate, punctual, efficient and comfortable services to its passengers. I also believe that passengers will appreciate the efforts of RSRTC and help us improve our services.
RSRTC intends to become a self-reliant, profit making, vibrant transport service provider in the nation and to serve the people in the right earnest.
Thank You.
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अध्यक्ष संदेश
राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम की स्थापना 1 अक्टूबर, 1964 को सड़क परिवहन निगम अधिनियम, 1950 के तहत की गई थी। निगम का उद्देश्य राज्य में यात्रा करने वाले लोगों को किफायती, पर्याप्त, समय निष्ठ और कुशल सेवाएं प्रदान करना हैं, जिसे निगम विगत 60 वर्षो से बखूबी निभा रहा है। स्थापना के समय निगम में 8 डिपो थे और निगम की 421 बसें 45000 किलोमीटर का सफर तय करती थी और प्रतिदिन 29000 यात्री उसमें यात्रा करते थे। वर्तमान में निगम के 52 डिपो में 3614 बसें 12.5 लाख किलोमीटर से अधिक का सफर तय कर रही हैं और प्रतिदिन लगभग 7.5 लाख यात्रियों को अपने गंतव्य तक पहुंचाने में अपना सहयोग कर रही है।
राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम यात्रियों की संतुष्टि के लिए अपनी सेवाओं में निरंतर सुधार करके उच्च गुणवत्ता वाली सेवाएं प्रदान करने के लिए प्रतिबद्ध है। राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम ने सभी श्रेणी के यात्रियों के लिए अपनी प्रतिबद्धता को पूरा करने के लिए अपने बेड़े में साधारण, एक्सप्रेस, डीलक्स, एसी, एसी स्लीपर, सुपर लग्जरी बस सेवाएं (वोल्वो और स्कैनिया) शामिल की हैं। राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम अपनी विभिन्न प्रकार की सेवाओं के माध्यम से ग्यारह निकटवर्ती राज्यों/केंद्र शासित प्रदेशों अर्थात मध्यप्रदेश, उत्तरप्रदेश, पंजाब, हरियाणा, गुजरात, महाराष्ट्र, उत्तराखंड, हिमाचलप्रदेश, जम्मू-कश्मीर, दिल्ली और चंडीगढ़ को जोड़ता है। आने वाले वर्ष के लिए, राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम ने अपने यात्रियों के लाभ के लिए निम्नलिखित प्रमुख केन्द्र बिन्दुओं की पहचान की हैं:-
1. पर्यावरण अनुकूल यात्रा को बढ़ावा देने के लिए अपने बेड़े में इलेक्ट्रिक बसों की शुरूआत।
2. नई ग्रामीण बस सेवा के माध्यम से 2100 से अधिक ग्राम पंचायतों में परिवहन सुविधा।
3. निगम बसों में सफाई और आरामदायक सुविधा सुनिश्चित करने के लिए मिशन मोड पर बसों का नियमित रखरखाव।
4. पीपीपी मोड पर आधुनिक बस स्टैण्डों का विकास।
5. पुराने बस स्टैंडों की मरम्मत और नवीनीकरण।
6. सफाई और यात्री उपयोगी सुविधाओं के आधार पर बस स्टैंडों की ग्रेडिंग।
7. बढ़ी हुई यात्री सुरक्षा और महिला सशक्तिकरण के लिए सभी निगम बसों में पैनिक बटन और वाहन ट्रैकिंग डिवाइस का प्रावधान।
8. काउंटरों और बसों के अंदर टिकट बुकिंग के लिए डायनामिक क्यूआर कोड जैसी नई भुगतान विधियों को शामिल करना।
निगम लाभ के लिए निम्नलिखित उपाय शुरू करने का इरादा रखता हैं:-
1. किसी विशेष मार्ग पर बस संचालन का विश्लेषण करने के लिए वैज्ञानिक दृष्टिकोण।
2. लाभप्रद एवं अधिक राजस्व देने वाले मार्गों और सेवाओं की पहचान और उनका संर्वधन।
3. कर्मचारियों के लिए कैडर विशिष्ट प्रशिक्षण कार्यक्रम।
4. बस स्टेशनों और सैटेलाइट बस टर्मिनलों का आधुनिकीकरण और विकास।
5. गैर-संचालन राजस्व के सृजन के लिए नए मार्ग तलाशना।
6. सार्वजनिक परिवहन अवसंरचना और सुविधाओं के विकास के लिए अन्य हितधारकों के साथ संपर्क।
मैं दोहराना चाहूंगी कि राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम अपने यात्रियों को किफायती, सुविधाजनक, पर्याप्त, समयनिष्ठ, कुशल और आरामदायक सेवाएं प्रदान करने के लिए प्रतिबद्ध है। मुझे यह भी विश्वास है कि यात्री राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम के प्रयासों की सराहना करेंगे और हमारी सेवाओं को बेहतर बनाने में हमारी मदद करेंगे।राजस्थान राज्य पथ परिवहन निगम का उद्देश्य देश में एक आत्मनिर्भर, लाभ कमाने वाला, जीवंत परिवहन सेवा प्रदाता बनना है और लोगों को सही मायनों में सेवा प्रदान करना है।
धन्यवाद।